Durven dromen en pionieren zijn twee terugkerende waarden in mijn leven. Onbekend terrein in kaart brengen, ergens de eerste stappen zetten. Ik heb van origine een voorliefde voor ‘imponderabilia‘, een woord voor zaken die moeilijk weegbaar zijn. Communicatie, cultuurhonger, zingeving, psychologisch inkomen zijn van die moeilijk weegbare grootheden die mij persoonlijk en professioneel bezighouden. Hier mijn communicatiewerk in vogelvlucht:
- 2019-heden Een ‘schöpferische Pause’ om te schrijven.
- 2013-2018 Geven van mindset cursus ‘Zelfbewust Communiceren’ aan ondernemers in het MKB.
- 2011-2012 Kwartiermaker ten behoeve van een nieuwe afdeling Marketing & Communicatie en interim afdelingsmanager bij SKSG in Groningen: wijkgericht marktonderzoek, opzetten van een concurrentiestrategie (Kiezen voor Kwaliteit) en verkoopgerichtere communicatie van kinderopvangproducten en -locaties, bijvoorbeeld abri-reclame, de PeuterSpeelZaal+ en de Koopzondagopvang voor stad en Westerkwartier. Actualiseren van de strategische koerslijnen in het Meerjarenbeleidsplan 2011-2016.
- 2011 Communicatiescan voor energieadviesbureau CCS in Deventer.
- 2009-2010 Geven van mindset cursus ‘Zelfbewust Communiceren’ aan ondernemers in het MKB.
- 2008-2009 CommunicatieScan uitgevoerd voor SKSG. Projecten voor een doelmatiger communicatie, w.o. een Plan van Eisen voor nieuwe website, vernieuwing van interne/externe bladen, verbetering van de brochurelijn, het jaarverslag en de bedrijfspresentatie, grotere herkenbaarheid van de bedrijfsauto’s.
- 1999-2007 Communicatie-adviseur bij advies- en ingenieursbureau Tauw:
-Marketingcommunicatie waaronder: studiners, relatie-evenementen, advertentiehandboek, bodemsaneringscampagne ‘Broodje Goud’, campagne Ruimte voor Water, innovatieprijsvragen, brochures, productkaarten, bedrijfspresentaties, webcontent (NL+ENG)
-Arbeidsmarktcommunicatie waaronder: banendagen, vacatureteksten, specifieke wervingscampagnes en Member gets Member acties.
-Interne communicatie waaronder: motivatie events, Tauw University en Het vierde Element
-Corporate communicatie waaronder: Hart van Tauw (missie, visie en strategie), Kinderen & Milieu, Land in Verandering (2004, tekst), Jubileumprijsvraag 2003, Sponsoring: Beelden uit Zee op Terschelling.
- 1995-1999 Redactie en exploitatie van de LezingenLadder® in Trouw, Parool, de Volkskrant, NRC Handelsblad, Vrij Nederland, De Groene Amsterdammer.
- 1993-1999 Start van MetaSupport Voordrachten Impresariaat, met eigenzinnige sprekers die optraden tijdens mijn Diner-Pensants en op congressen en conferenties voor onder meer Dagblad Trouw, Kluwer Bedrijfswetenschappen, Nijenrode, Eniac, energiebedrijven, organisatie-adviseurs, artsen, diverse gemeenten.
- 1989-1992 Programmamaker bij de Internationale School voor Wijsbegeerte te Leusden: diverse filosofische conferenties voor de geïnteresseerde leek. Bedenker van het Diner-Pensant (driegangen met gedachtengang) voor bestuurders en managers. Filosofische seminars voor managers: Strategisch Management van Duurzame Ontwikkeling, met Etienne Vermeersch (RU Gent). The Reflective Practitioner, met Donald Schön (MIT). Metaphors: imaginative Rationality, met Mark Johnson (Southern Illinois University). Magement as a Performing Art, met Peter Vaill (George Washington University). Dilemmas in Development Cooperation, met Charles Hampden-Turner (Rossey Park Management School of London).
- 1989 Werkzaam bij de Nederlandse Vereniging voor Managers NIVE te Den Haag, verslaggever van het NIVE-congres Management & Filosofie (download pdf), met Sir Karl Popper en Gibson Burrell.
- 1988 Afstudeeronderzoek naar de rol van metaforen in managementliteratuur, werkzaam aan de Faculteit der Wijsbegeerte van de VU, redacteur van het tijdschrift Filosofie in Bedrijf.